Θάνος Γκαραγκούνης, Η έννοια του χώρου στη Δυτική Φιλοσοφία

γκαραγκουνης 24γραμματαΘάνος Γκαραγκούνης
Λέκτορας, Τμήμα Γεωγραφίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

Η έννοια του χώρου στη Δυτική Φιλοσοφία
Καντ, Φουκώ, Ντεριντά
από τον απόλυτο χώρο, στο χώρο-κατασκευή και από εκεί στο χώρο-υλοποίηση
αμφισημίες, παλινωδίες και προοπτικές

ΔΟΚΙΜΙΟ Ι.: Γεωφιλοσοφία
Αθήνα, 2013, εκδ. 24grammata.com

24grammata.com/ free ebook
[κατέβασέτο]
Ένα μοναδικό Δοκίμιο από τις ηλ. εκδόσεις  24grammata.com (σειρά εν καινώ)

αριθμός σειράς 43, ημ. έκδοσης: 19/05/2013

για να το κατεβάσετε σε μορφή   pdf     κλικ εδώ    (2,76MB)

 

έργα του ιδίου από τις ηλ. εκδόσεις 24grammata.com

  1. Εισαγωγή στην Ανθρωπογεωγραφία, Θάνος Γκαραγκούνης  κλικ εδώ
  2. Η Καταναλωτική Κοινωνία κλικ εδώ 

 

Η έννοια του χώρου στη Δυτική Φιλοσοφία

Πρόλογος
Ο χώρος είναι μια έννοια που προβληματίζει τη δυτική φιλοσοφία. Ένα αίνιγμα,ένα πρόβλημα, το οποίο εν τούτοις περισσότερο εξελίσσεται, επανεμφανίζεται,αυτονομείται και διογκώνεται, παρά λύνεται. Ένας δεσμός μπορεί να κοπεί, μια δυσκολία παρακάμπτεται, ένα εμπόδιο υπερπηδάται. Ο προβληματισμός, αντιθέτως, είναι ενεργητικής φύσης. Μπορεί να σταθεί, μόνο υπό τη μορφή κάποιας έντασης ή μελλοντικής παρουσίας–να σταθεί όχι απαραίτητα γλωσσικά ή γραμματικά αλλά ας πούμε, σχετικά πρόχειρα και απλουστευμένα,λογικά, παρόλο το μελάνι που χύθηκε για τη σχέση ή τη διάψευση της, μεταξύ των τριών. Έχει μικρή σημασία αν συνέβη στο παρελθόν ή αν θα ξανασυμβεί στο μέλλον. Ο προβληματισμός,αν έρθει κάποτε, θα έχει νόημα τελικά και οριστικά,μόνον εφόσον υποταγεί στη λογική του συντελεσμένου μέλλοντα. Θα έχει έρθει.Willhavebeen.Υπό αυτήν την έννοια πρόκειται για μελλοντική πράξη, που οφείλει εν τούτοις, επιβάλλεται θα έλεγα, να έχει συγκεκριμένο ορίζοντα και να τελεστεί εντός χρονικών ορίων. Επεισοδιακά. Όπως και ο χώρος. Ο χώρος προβληματίζει.
Η λογική στην οποία υπάγεται η τομή του χώρου μπορεί να διαγνωστεί και διαφορετικά. Ας υποθέσουμε ότι κάποιος κρατά ημερολόγιο. Για κάθε ημέρα σημειώνει προκαταβολικά τις υποθέσεις και υποχρεώσεις του, ώστε με την επιστροφή να διαγράφει από τη λίστα ότι έχει υλοποιήσει. Τι γίνεται όμως με κάτι έκτακτο που διεκπεραίωσε κατά τη διάρκεια της ημέρας αλλά δεν έχει εγγράψει προηγούμενα στο ημερολόγιο; Μια λύση είναι να το παραγράψει και συνεπώς το έκτακτο συμβάν να φανεί ως μη γενόμενο –εφόσον δεν εγγράφεται στο ημερολόγιο. Εμφανώς δεν αποτελεί επαρκή λύση, δεδομένου ότι πρόκειται περί διαγραφής ή καλύτερα παραγραφής, μια έλλειψη, μια λησμονιά, σκόπιμη ή αθέλητη, που εν τέλει διασαλεύει την εύρυθμη λειτουργία του ημερολογίου και υποσκάπτει, αν δεν ακυρώνει τη λογική του. Ας υποθέσουμε, τώρα, ότι αντί να το λησμονήσει, με την επιστροφή του, το σημειώνει στο ημερολόγιο και κατόπιν το ‘τικάρει’ ως εργασία που διεκπεραίωσε…