Α. Γλώσσα / Τέχνες

Α1. Ιστορία της Λογοτεχνίας Α2. Από τη Ζωή των Λέξεων Α3. Σύγχρονοι Λογοτέχνες Α4. Κινηματογράφος Α5. Θέατρο Α6. Φωτογραφία Α7. Ζωγραφική Α8. Μουσική Α9. Τραγούδι Α10. Μουσεία-βιβλιοθήκες Α11. Λόγος Α12. Εάν Α13. Μέση Ανατολή Α14. Ελπήνορες (άδοξοι δημιουργοί)

Β. Ιστορία

Β1. Αρχαιότητα Β2. Ιστορικά γεγονότα Β3. Ελλάδα 1821 – 1864 Β4. Ελλάδα 1940 – 1950 Β5. Ελλάδα 1967 – 1974 Β6. Ιστορικά ταξίδια Β7. Ιστορίες της Αθήνας Β8. Νυχτ. ζωή / Ιστορ. καφενεία Β9. Ιστορία του αυτοκινήτου Β10. Καστελόριζο Β11. Κύπρος Β12. Θρακικός ΑντίκΤυπος Β13. Βυζάντιο – Μεσαίωνας

Γ. Επιστήμη / Κοινωνική Ζωή

Γ1. Εκπαίδευση Γ2. Ειδική Εκπαίδευση Γ3. Θετικές επιστήμες Γ4. Ιατρική Γ5. Οικονομία Γ6. Πολιτική Γ7. Θρησκεία Γ8. Λαογραφία Γ9. Θέματα νεολαίας Γ10. Αθλητισμός Γ11. Φύση Γ12. Καλειδοσκόπιο Γ13. Πολιτικός Λόγος Γ14. Φύση και Στοχασμός

Δ. Ελληνισμός

Δ1. Ιστορία της ξενιτιάς Δ2. Θέματα αποδήμων Δ3. Καλλιτεχνική ζωή αποδήμων Δ4. Παλιννόστηση Δ5. Αλλοδαποί Ελληνόφωνοι Δ6. Η φυλή των Καλάς (Καλάσα) Δ7. Ελληνόφωνοι Κάτω Ιταλίας Δ8. ΜΜΕ Ομογένειας Δ9. Έλληνες Αμερικής Δ10. Έλληνες Αυστραλίας Δ11. Έλληνες Γερμανίας Δ12. Ξενόγλωσση Αρθρογραφία Δ13. Δημήτρης Τσαφέντας

Ε. Επικαιρότητα / free ebooks

Ε1. Επικαιρότητα Ε2. Βιβλιοπαρουσίαση Ε3. Αστικοί Μύθοι Ε4. Παυσίλυπος Λόγος Ε5. Ασήμαντα Πράγματα Ε6. Κύρια Ονόματα Ε7. Προσωπικότητες Ε8. 24grammata WebTV Ε9. Λογοτεχνικοί Διαγωνισμοί Ε10. Φωτογραφικά Albums Ε11. Free eBooks in Italiano Ε12. Ηλεκτρονικά Βιβλία (eBooks) Ε13. Free eBooks in English

Εκτυπώστε το άρθρο Εκτυπώστε το άρθρο
Στείλτε το άρθρο
Αρχική » All Categories, Antiquity, Essays - Studies, Free eBooks in English, Αγγλικά, Θρακικός ΑντίκΤυπος

NOMOS AND PHUSIS IN DEMOCRITUS AND PLATO

Προστέθηκε από

By C. C. W. Taylor

24grammata.com/ free ebook

[download]

In the fifth and fourth centuries b.c., one of the questions central to Greek thought was that of the relation between how things are in reality, independent of human thought, and how they are represented by human thoughts and practices. That is the most general characterization of a contrast which took different forms in different areas of thought.1 One of the most fundamental applications of the contrast was the question of whether our ordinary beliefs represent things as they really are. Thus, the fifth-century philosopher-poet Empedocles says (DK31B9) that when we describe a plant or animal as being generated or as perishing, what is really happening is not that anything is actually coming to be or ceasing to be, but simply that portions of the eternal changeless elements, earth, air, fire, and water, are being mixed together and then separated again; he comments: “they [i.e., people in general] do not call it what they ought, but I too comply with their usage.” “Usage” renders nomos, from the verb nomizein, to have a usage or custom. Nomos is ho nomizetai, what is customary or enshrined in usage. The term is standardly contrasted with phusis, literally “nature,” which in this general contrast is simply the abstract noun for how things are independent of human thought or belief.
A related sense of nomos is “norm,” or more specifically “law,” derived from the basic sense via the normativity of custom and usage. In that sense of nomos, the question of the relation of nomos to phusis is a question of the status of moral and other norms (including legal norms). Are they in some sense part of or grounded in the real nature of things, or are they mere products of human customs, conventions, or beliefs? In this essay, I shall explore the treatment of some of these issues by Democritus and by Plato in the Protagoras, the Gorgias, and the Republic. I shall argue that while in his physical theory Democritus draws a sharp contrast between
the real nature of things and how they are represented by human conventions…
24grammata.com/ free ebook

[download]